|
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/201857/P2820/#1657468
Onder Renault Espace Maart 2021
Matra
De Renault Espace wordt iets te gemakkelijk qua concept
volledig toegewezen aan Matra.
Natuurlijk staat dit Franse bedrijf aan de wieg van de ruimtewagen,
sterker nog, drie generaties lang is Matra verantwoordelijk voor de
productie.
Begin jaren tachtig heeft de firma al een jarenlange verbintenis met
PSA via Simca/Talbot.
Maar de PSA directie beschikt niet over de financiële middelen om
met dit gekke 'busje' in het diepe te springen. In december 1982
presenteert de altijd gedreven Matra directeur Philippe Guédon zijn
prototype aan Renault opperhoofd Bernard Hanon. Die brengt daarvoor
een deel van zijn carrière in Amerika door en ziet meteen de
mogelijkheden. Maar nog steeds blijkt iedereen voorzichtig.
Bestelwagen
Uiteraard worden de van oorsprong Peugeot componenten verruild voor
onderdelen van Renault. De carrosserievorm van het prototype van
Matra lijkt al zeer definitief. Renault besluit een nieuwe
bodemgroep te ontwikkelen waarbij de volledig vlakke vloer tot de
belangrijke voorwaarden behoort. De verklaring daarvoor blijkt
simpel. Indien de ruimtewagen geen succes wordt, kan het onderstel
altijd nog voor een nieuwe bestelwagen worden ingezet. Die link met
bestelwagens komt ook naar voren uit diverse onderdelen van het
productiemodel, dat tegen de zomer van 1984 bij de Renault-dealers
in de showroom verschijnt. Diverse onderstelcomponenten deelt de
nieuwe Espace met de R18 en Trafic, de besteller waarvan
bijvoorbeeld ook de koplampen en achterlichten één op één zijn
overgenomen.
Uniek interieur
De ontwikkelaars van Matra en de designafdeling van Renault werken
met vereende krachten aan de vervolmaking van het concept. Het
unieke interieur met draaibare voorstoelen en vijf
bevestigingspunten voor de stoelen achterin, daarvoor gaat alle eer
naar Billancourt.
Als in juni 1984 de auto daadwerkelijk wordt gelanceerd, houdt
iedereen bij Renault de adem in. Dat gebeurt aanvankelijk ook bij de
klanten, want in de eerste maand worden er slechts negen stuks
verkocht. De wereld moet wennen aan de vormgeving en de enorme
voordelen van het ruimtelijk concept.
Gegalvaniseerd
Renault schroomt niet de Espace destijds in opvallende
kleurcombinaties te lanceren. De kunststof carrosseriedelen krijgen
alleen aan de buitenkant een van de kleurrijke tinten. De zichtbare
delen van de via een uniek Matra procedé gegalvaniseerde
carrosseriestructuur Die methode blijft op alle drie de
achtereenvolgende generaties Espace in gebruik. Guédon vertrouwde
mij vele jaren na dato toe dat niet afgebouwde
carrosseriestructuren, die vanaf het begin bij Matra buiten in weer
en wind lagen, nog steeds geen corrosie vertoonden.
Wat direct opvalt na het instappen is de enorme hoeveelheid licht
die in het interieur binnen komt. De raamstijlen zijn dun, zodat ook
het uitzicht rondom vorstelijk is, mede door de prettig hoge
zitpositie. De stoelen zijn zacht en comfortabel en bekleed met een
vrolijke stof waarvan er twee kleurvarianten bestaan afhankelijk van
de gekozen buitenkleur.
De prestaties zijn niet indrukwekkend en ook blijken we, verwend
door computergestuurde injectiesystemen, een veel grotere motorische
souplesse gewoon. Daarom, en dat is feitelijk alleen maar goed,
geeft deze oude Espace het gevoel van een klassieker.
Renault opperhoofd Hanon ziet na jaren in Amerika meteen de
mogelijkheden.
Eenmaal gewend sturen we de Espace 2000 TSE vanaf de werkplaats van
Renault Classic in Flins naar een picknickplek aan de Seine. Nu
begrijpen we waarom op de tweede zitrij de middelste stoel tot tafel
is ingeklapt en de twee andere stoelen helemaal achterin staan. Bij
aankomst wordt 'onze' Espace keurig in het rijtje gezet. De
voorstoelen draaien in de vergaderstand. Op de middenstoel komt een
tafelblad en voorts kunnen we in de auto lunchen. Zo hebben Matra en
Renault de oorspronkelijke Espace daadwerkelijk bedoeld en zo
genieten we vijfendertig jaar na dato nog steeds van dit unieke
Franse concept.
Renault Espace TSE model 1985 aflevering 35 jaar geleden op 3
januari 1986.
Motor:
Type J6R, 4 cilinder, carburatie, cilinderinhoud 1.995 cc, boring x
slag 88 x 82 mm, compressieverhouding 9,2:1, vermogen (DIN) 110 pk
bij 5.500 tr/min, koppel 160 Nm bij 3.000 tr/min,
Transmissie:
Aandrijving op de voorwielen, handgeschakeld 5 versnellingen.
Overbrengingsverhoudingen 1e - 0,24, 2e - 0,45, 3e - 0,70, 4e -
0,97, 5e - 1,16, achteruit - 0,28, eindoverbrenging - 0,29.
Afmetingen:
Lengte 4.250 mm, breedte 1.777 mm, hoogte 1.660 mm, wielbasis 2.580
mm, draaicirkel 11,15 meter (tussen trottoirs). Inhoud brandstoftank
65 liter, bagagevolume 850 - 3.000 liter.
Totaalgewicht 1.200 kg / 1.221 kg (7-zitter), maximaal toelaatbaar
1.800 kg, aanhanggewicht 1.100 kg (geremd) .
Ophanging:
Voorwielophanging, onafhankelijk, met twee boven elkaar geplaatste
triangels, hydraulische schokdempers, stabilisatorstang 21 mm.
Achterwielophanging, semi-onafhankelijk, twee getrokken draagarmen,
één dwarsstang, hydraulische schokdempers. Banden 185/65 R 14H,
wielen lichtmetaal, 5,5 J 14 inch. Voorremmen geventileerde
schijven, 238 mm, achterremmen trommels 228,5 mm, parkeerrem op de
achterrwielen
Prestaties:
Topsnelheid 175 km/h, brandstofverbruik 6,5 liter per 100 km (90
km/h), 8,8 liter per 100 km (120 km/h), 10,8 liter per 100 km
(stad).
Bron:
https://www.losangemagazine.com/losange-magazine-8-winter-2019/renault-espace-1984
1997
terug naar begin .....kitcar1......buggy1 .....buggy2...... buggy3 .....buggy4..... Invacabrio .....Soepwagen.....espace
en
alle kits en
nieuws
Hans Schouten
|
|