De plastic auto uit 1985 de eerste Espace kenteken afgegeven op 3 januari 1986
                             Het begint ook al een oldtimer te worden.  al zo'n 25 jaar onze auto.
                                  Inverband met de belasting maatregelen van deze regering mag hij van december tot april de weg niet op.
 Nog 5 jaar dan  eindelijk vrijstelling motorrijtuigenbelasting
                          toen ik hem bewaarde zou dat 25 jaar zijn, we hebben een onbetrouwbaar kabinet
 
 

    


https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/201857/P2820/#1657468

Onder Renault Espace Maart 2021

Matra

De Renault Espace wordt iets te gemakkelijk qua concept volledig toegewezen aan Matra.
Natuurlijk staat dit Franse bedrijf aan de wieg van de ruimtewagen, sterker nog, drie generaties lang is Matra verantwoordelijk voor de productie.

Begin jaren tachtig heeft de firma al een jarenlange verbintenis met PSA via Simca/Talbot.
Maar de PSA directie beschikt niet over de financiële middelen om met dit gekke 'busje' in het diepe te springen. In december 1982 presenteert de altijd gedreven Matra directeur Philippe Guédon zijn prototype aan Renault opperhoofd Bernard Hanon. Die brengt daarvoor een deel van zijn carrière in Amerika door en ziet meteen de mogelijkheden. Maar nog steeds blijkt iedereen voorzichtig.


Bestelwagen
Uiteraard worden de van oorsprong Peugeot componenten verruild voor onderdelen van Renault. De carrosserievorm van het prototype van Matra lijkt al zeer definitief. Renault besluit een nieuwe bodemgroep te ontwikkelen waarbij de volledig vlakke vloer tot de belangrijke voorwaarden behoort. De verklaring daarvoor blijkt simpel. Indien de ruimtewagen geen succes wordt, kan het onderstel altijd nog voor een nieuwe bestelwagen worden ingezet. Die link met bestelwagens komt ook naar voren uit diverse onderdelen van het productiemodel, dat tegen de zomer van 1984 bij de Renault-dealers in de showroom verschijnt. Diverse onderstelcomponenten deelt de nieuwe Espace met de R18 en Trafic, de besteller waarvan bijvoorbeeld ook de koplampen en achterlichten één op één zijn overgenomen.

Uniek interieur
De ontwikkelaars van Matra en de designafdeling van Renault werken met vereende krachten aan de vervolmaking van het concept. Het unieke interieur met draaibare voorstoelen en vijf bevestigingspunten voor de stoelen achterin, daarvoor gaat alle eer naar Billancourt.

Als in juni 1984 de auto daadwerkelijk wordt gelanceerd, houdt iedereen bij Renault de adem in. Dat gebeurt aanvankelijk ook bij de klanten, want in de eerste maand worden er slechts negen stuks verkocht. De wereld moet wennen aan de vormgeving en de enorme voordelen van het ruimtelijk concept.

Gegalvaniseerd

Renault schroomt niet de Espace destijds in opvallende kleurcombinaties te lanceren. De kunststof carrosseriedelen krijgen alleen aan de buitenkant een van de kleurrijke tinten. De zichtbare delen van de via een uniek Matra procedé gegalvaniseerde carrosseriestructuur Die methode blijft op alle drie de achtereenvolgende generaties Espace in gebruik. Guédon vertrouwde mij vele jaren na dato toe dat niet afgebouwde carrosseriestructuren, die vanaf het begin bij Matra buiten in weer en wind lagen, nog steeds geen corrosie vertoonden.

Wat direct opvalt na het instappen is de enorme hoeveelheid licht die in het interieur binnen komt. De raamstijlen zijn dun, zodat ook het uitzicht rondom vorstelijk is, mede door de prettig hoge zitpositie. De stoelen zijn zacht en comfortabel en bekleed met een vrolijke stof waarvan er twee kleurvarianten bestaan afhankelijk van de gekozen buitenkleur.

De prestaties zijn niet indrukwekkend en ook blijken we, verwend door computergestuurde injectiesystemen, een veel grotere motorische souplesse gewoon. Daarom, en dat is feitelijk alleen maar goed, geeft deze oude Espace het gevoel van een klassieker.

Renault opperhoofd Hanon ziet na jaren in Amerika meteen de mogelijkheden.
Eenmaal gewend sturen we de Espace 2000 TSE vanaf de werkplaats van Renault Classic in Flins naar een picknickplek aan de Seine. Nu begrijpen we waarom op de tweede zitrij de middelste stoel tot tafel is ingeklapt en de twee andere stoelen helemaal achterin staan. Bij aankomst wordt 'onze' Espace keurig in het rijtje gezet. De voorstoelen draaien in de vergaderstand. Op de middenstoel komt een tafelblad en voorts kunnen we in de auto lunchen. Zo hebben Matra en Renault de oorspronkelijke Espace daadwerkelijk bedoeld en zo genieten we vijfendertig jaar na dato nog steeds van dit unieke Franse concept.

Renault Espace TSE model 1985 aflevering 35 jaar geleden op 3 januari 1986.



Motor:

Type J6R, 4 cilinder, carburatie, cilinderinhoud 1.995 cc, boring x slag 88 x 82 mm, compressieverhouding 9,2:1, vermogen (DIN) 110 pk bij 5.500 tr/min, koppel 160 Nm bij 3.000 tr/min,

Transmissie:

Aandrijving op de voorwielen, handgeschakeld 5 versnellingen. Overbrengingsverhoudingen 1e - 0,24, 2e - 0,45, 3e - 0,70, 4e - 0,97, 5e - 1,16, achteruit - 0,28, eindoverbrenging - 0,29.

Afmetingen:

Lengte 4.250 mm, breedte 1.777 mm, hoogte 1.660 mm, wielbasis 2.580 mm, draaicirkel 11,15 meter (tussen trottoirs). Inhoud brandstoftank 65 liter, bagagevolume 850 - 3.000 liter.

Totaalgewicht 1.200 kg / 1.221 kg (7-zitter), maximaal toelaatbaar 1.800 kg, aanhanggewicht 1.100 kg (geremd) .

Ophanging:

Voorwielophanging, onafhankelijk, met twee boven elkaar geplaatste triangels, hydraulische schokdempers, stabilisatorstang 21 mm. Achterwielophanging, semi-onafhankelijk, twee getrokken draagarmen, één dwarsstang, hydraulische schokdempers. Banden 185/65 R 14H, wielen lichtmetaal, 5,5 J 14 inch. Voorremmen geventileerde schijven, 238 mm, achterremmen trommels 228,5 mm, parkeerrem op de achterrwielen

Prestaties:

Topsnelheid 175 km/h, brandstofverbruik 6,5 liter per 100 km (90 km/h), 8,8 liter per 100 km (120 km/h), 10,8 liter per 100 km (stad).

Bron: https://www.losangemagazine.com/losange-magazine-8-winter-2019/renault-espace-1984

  1997 

terug naar begin .....kitcar1......buggy1 .....buggy2...... buggy3 .....buggy4..... Invacabrio .....Soepwagen.....espace

    en

 alle kits en nieuws

Hans Schouten

 

 

.